Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gliwice z szansą na powrót tramwajów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
20-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gliwice z szansą na powrót tramwajów
fot. JRTory na ulicy Chorzowskiej
Tramwaje Śląskie wykonają analizę zasadności powrotu tramwajów do Gliwic. Przewoźnik wyraźnie popiera ten pomysł, natomiast znacznie bardziej sceptycznie na ten temat wypowiada się miasto. Ewentualna budowa torów, do której na razie bardzo daleko, mogłaby mieć miejsce po 2028 roku.

W ostatnim czasie w przestrzeni publicznej ponownie pojawił się temat powrotu tramwajów do Gliwic. Przypomnijmy, że samorząd zdecydował się na likwidację tego środka transportu w 2009 roku. Jednocześnie na terenie miasta wciąż można znaleźć pozostałości trasy, po której poruszały się wagony Tramwajów Śląskich, choć w ostatnich miesiącach rozebrano np. 95% torowiska na Chorzowskiej, niegdyś łączącego Gliwice z resztą sieci Tramwajów Śląskich.

Tramwaje Śląskie są za. Będzie analiza zasadności

Rozmowy o potencjalnym powrocie komunikacji szynowej do Gliwic potwierdzają nam przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie, która nie tylko prowadzi przewozy pasażerskie, ale i dba o infrastrukturę torową - budując nowe oraz modernizując i utrzymując obecne torowiska.

– Po 50 latach tramwaj powrócił do stołecznego Wilanowa, dlaczego po blisko 16 nie miałby wrócić do Gliwic. Historia śląskich tramwajów zaczęła się w tym mieście pod koniec XIX wieku. Uważamy, że jest to dobry pomysł. Tramwaje powracają do dużych, gęsto zaludnionych miast, a takimi są Gliwice – mówi nam dyrektor infrastruktury i rozwoju spółki Tramwaje Śląskie, Marcin Michalik.

Na słowach i zapowiedziach na pewno się nie skończy, bowiem jak mówi Marcin Michalik, Tramwaje Śląskie zlecą analizę zasadności powrotu tramwajów do Gliwic – To jest ważne dla nas i oczywiście dla miejskiego samorządu. O merytorycznym zakresie tej analizy rozmawiamy z Metropolią (Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią - przyp. red.) – mówi nasz rozmówca.

Na razie jest zbyt wcześnie, aby mówić o jakimkolwiek przebiegu i trasowaniu potencjalnej linii tramwajowej w samych Gliwicach. Ten element także będzie rozpatrywany przy tworzeniu wspomnianej analizy.

Realizacja? Najwcześniej za kilka lat

– Inwestycję, jeśli zaakceptuje ją miasto Gliwice, realizować będzie spółka Tramwaje Śląskie. Podobne zadania są już prowadzone w wielu miastach naszej aglomeracji od Zabrza do Dąbrowy Górniczej. W kwestii finansowania liczymy na wsparcie Unii Europejskiej. Ekologiczny transport szynowy jest przez nią mocno promowany i dofinansowywany, czego mamy wiele przykładów – wskazuje Marcin Michalik.

Oczywistym jest również to, że tramwaje nie wrócą do Gliwic z dnia na dzień. Środki finansowe z bieżącej perspektywy unijnej (z programu FEnIKS) mają już swoje przeznaczenie. Tramwaje Śląskie kupiły za nie nowe tramwaje, a także planują zbudować dwa zupełnie nowe odcinki torowisk oraz wyremontować szereg obecnych tras. Sporo zadań inwestycyjnych znalazło się także na liście rezerwowej, dlatego też ewentualna odbudowa sieci tramwajowej w Gliwicach mogłaby mieć miejsce dopiero w kolejnej perspektywie unijnej, zaczynającej się formalnie z początkiem 2028 roku.

Między wykonaniem analizy a budową i realizacją prac na gruncie trzeba będzie podjąć jeszcze szereg innych działań w zakresie powrotu tramwajów do Gliwic, w tym stworzyć dokumentację przedprojektową oraz projektową. Jesteśmy więc aktualnie na samym początku tej drogi.

Miasto ostrożne w słowach

Jednocześnie musimy przypomnieć, że jakiekolwiek rozmowy o powrocie tramwajów do Gliwic są nowością, bowiem jeszcze kilka miesięcy temu nic nie wskazywało na taki ruch, o czym szeroko pisaliśmy tutaj. Ówcześnie władze miasta były sceptyczne wobec tego pomysłu, a mieszkańcy mieli zadowolić się autobusami elektrycznymi. Jak miasto podchodzi do idei powrotu tramwajów do Gliwic obecnie?

– Oczywiście prowadzone były rozmowy z Tramwajami Śląskimi, w ramach których analizowano potencjalne możliwości wdrożenia komunikacji tramwajowej w Gliwicach. Należy jednak podkreślić, że były to rozmowy o charakterze wstępnym i niezobowiązującym, mające na celu przedyskutowanie dostępnych opcji oraz ocenę szans związanych z wdrożeniem tego środka transportu w naszym mieście. Były to jedynie rozmowy, bez jakichkolwiek konkretów, deklaracji, planów czy scenariuszy – mówi nam Mariusz Kopeć, rzecznik prasowy prezydent Gliwic.

Dalszych rozbiórek na razie nie będzie

Jak wspomniano na wstępie w ostatnich miesiącach w Gliwicach rozebrano praktycznie cały odcinek torów na ulicy Chorzowskiej, niegdyś łączący miasto z siecią Tramwajów Śląskich, pozostawiono tam tylko tory w rejonie dojazdów do posesji. Jednocześnie przewoźnik, ustami rzecznika prasowego Roberta Walczaka zapewnia, że aktualnie nie ma planów dalszych rozbiórek torowisk pozostałych jeszcze na terenie miasta - np. na ulicy Zwycięstwa, niegdyś reprezentacyjnej ulicy miasta.

– Aktualnie spółka Tramwaje Śląskie nie przewiduje innych rozbiórek. Mogą one nastąpić – na wniosek UM - po analizach związanych z projektem powrotu ruchu tramwajowego do Gliwic – mówi Walczak.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gliwcie ponownie wybierają Solarisa

Komunikacja

Gliwcie ponownie wybierają Solarisa

UM Gliwice 20 lutego 2025

Poznań, Bydgoszcz, Wrocław i Kraków wygrywają tramwajowe KPO

Komunikacja

Gliwice dadzą priorytet pieszym i rowerzystom

Mobilność

GZM wyda na transport prawie 2 mld złotych

Komunikacja

GZM wyda na transport prawie 2 mld złotych

Metropolia GZM 19 grudnia 2024

Gliwice. Nowa władza, ale stare podejście do tramwajów

Komunikacja

Zobacz również:

Gliwcie ponownie wybierają Solarisa

Komunikacja

Gliwcie ponownie wybierają Solarisa

UM Gliwice 20 lutego 2025

Poznań, Bydgoszcz, Wrocław i Kraków wygrywają tramwajowe KPO

Komunikacja

Gliwice dadzą priorytet pieszym i rowerzystom

Mobilność

GZM wyda na transport prawie 2 mld złotych

Komunikacja

GZM wyda na transport prawie 2 mld złotych

Metropolia GZM 19 grudnia 2024

Gliwice. Nowa władza, ale stare podejście do tramwajów

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5